Mijn visie op de link tussen politiek en milieu

Ik ben altijd al heel links minded geweest, ook nu actief voor SPA-Haaltert trouwens. Ik geloof niet dat dit zomaar is gekomen. Mijn familie, zowel langs mijn vaders kant als die van mijn moeder, droeg ook altijd al dit rechtvaardigheidsgevoel hoog in het vaandel. Dit gevoel is nog versterkt doordat ik door een hersenbloeding, en de daaruit voortgekomen handicap, geen plaats meer heb op de arbeidsmarkt, en dus op een uitkering aangewezen ben. Ik ben eigenlijk het typisch voorbeeld (één van de zovele) van hoe groot de kloof tussen theorie en praktijk wel niet kan zijn. Mentaal gaat alles goed, zeker qua taalvaardigheid, maar de ledematen willen niet mee. Of anders gezegd, een perfect voorbeeld van de discrepantie, de kloof tussen theorie en praktijk, die zich in heel de samenleving laat zien. Maar die bedenking terzijde, ik ben weer aan het afwijken
De goederen die voor elke mens noodzakelijk zijn voor een menswaardig bestaan, en dan denk ik echt aan de basis, zuiver water, zuivere lucht, goede grond, dat kunnen we gewoon niet laten opgaan in private handen.
Want dat in private handen laten opgaan, dat betekent even veel als dat er een prijs op wordt geplakt. En de implicaties zijn dan eenvoudigweg dat de zwaksten in de samenleving het gelag gaan betalen.
En als linkse partij die haar bestaansrecht aan dat rechtvaardigheidsgevoel te danken heeft, hebben we de verdomde plicht dat niet te laten gebeuren
En een landbouw die gepaard gaat met een filosofie waarin het respect voor moeder aarde altijd op de eerste plaats komt, daar zit volgens mij de toekomst.
En er is nog een element dat zeker het vermelden waard is. Voedsel is levensnoodzakelijk, zo simpel is het. Maar in de traditionele landbouw zie je jaar na jaar een grotere dominantie van grote chemieconcers en agrobedrijven (in de VSA is Monsanto heel actief, maar ze proberen ook Europa te veroveren, vergis je niet, dichterbij denk ik aan het aardappelenveld te Wetteren met GGO-gewassen dat drie kwart werd gefinancierd door Bayer). Als de zaadproduktie in private handen komt, gaan zij nog meer dan nu al het geval is, de prijzen van de gewassen kunnen sturen. En wie gaan andermaal de eerste slachtoffers zijn? Juist ja, de zwaksten in de samenleving. Die mensen waar links het zichzelf verplicht is, voor hen op te komen

Geplaatst in Geen categorie

Plaats een reactie