Vlas

Ik heb een paar jaar te Kortrijk gestudeerd, en daar ben ik eigenlijk de eerste keer bewust met de plant in aanraking gekomen. De Leiestreek heeft een lange geschiedenis die ze deelt met vlas. Er was een museum in de buurt over die geschiedenis, eens binnen gegaan. En met dat ze nu op de Kollebloem ook vlas hebben geteeld, ben ik op zoek gegaan naar wat meer informatie. En het vervolg is wat ik tot dusver gevonden heb.

Vroeger werden voor kledingsstukken in vele gevallen dierenhuiden gebruikt, tot men er achter kwam dat ook vlas hiervoor in aanmerking kwam. Er kwam mooiere kleding uit voort, dus een nieuwe industrietak was geboren. Wikipedia heeft me geleerd dat tot in de achttiende eeuw vlas naast wol de belangrijkste grondstof voor textiel was in Europa, maar de opkomst van katoen in vooral de negentiende eeuw, heeft vlas naar de achtergrond verdrongen. Waar er nu nog sprake is van teelt op industriële basis, kan dit enkel nog betaalbaar worden gehouden met behulp van subsidies.

Moest je je trouwens afvragen waarvan lijnzaad op je broodje bij de bakker afkomstig is, dan heb je hierbij je antwoord, vlas dus. Ik kan niet echt spreken met kennis van zaken, dus corrigeer me gerust, maar ik vermoed dat die geschiedenis van telen van de plant voor de vezel of zaden grotendeels voorbij is. Nu is het de economische meerwaarde niet echt relevant, zeker niet hier. Maar we gaan het daar nu niet over hebben. Het gaat me nu om de esthetische meerwaarde.

vlas-in-bloei

De pracht van de bloem

Het is een bloem die een grootte heeft van 30 cm tot een halve meter en die in bloei, in mei gezaaid, in juni of juli je perkje mooi blauw of wit kleurt.

Standplaats

Hij komt het best tot zijn recht op een zonnige plek, maar eentje die fris genoeg blijft in de zomer. De plant heeft een hekel aan te vochtige grond. En als het even kan, liefst een beschutte plaats. Eendracht maakt macht, en dat geldt ook voor deze plant. Hij komt goed tot zijn recht in groep. In een wilde tuin doet hij het zeker niet slecht. Bepaalde soorten, kleinere dan, komen ook goed tot hun recht in een rotstuin.

Geplaatst in Planten
1 comments on “Vlas
  1. Nancy Mehuys schreef:

    Ikzelf woon in het centrum van Kortrijk maar ben afkomstig van Kuurne ☺ van de vlasstreek gesproken ken er redelijk veel van !!!!

Plaats een reactie