Ochtendstond heeft goud in de mond, het circadiaans systeem

Van oudsher kennen we verschillende spreekwoorden. Sommige zijn louter op toeval ontstaan. Kenmerken X en Y kwamen een paar keer samen voor, en gingen zo samen door het collectieve geheugen. Achter andere zit er wel waarheid, heeft de wetenschap de theorie er achter kunnen blootleggen.

“Ochtenstond heeft goud in de mond” is er zo eentje. In het artikel, als ik het zo mag omschrijven, zal ik me nader toelichten

Onlangs een artikel gelezen dat de oudste menselijke resten te dateren zijn op 2,8 miljoen jaar geleden. Gevonden in Ethiopië. Dus als we nu ontwikkelingshulp naar daar sturen, denk er dan aan dat je hulp stuurt naar de geboorteplaats van het mensdom. Ironisch genoeg nu een regio dat constant wordt geteisterd door rampen. Maar dit terzijde. 2,8 miljoen jaar, kan al tellen niet? Een ietsie pietsie meer dus dan die 2014 van onze jaartelling. Maar om voort te gaan op mijn verhaal. De meeste dieren, en dan vooral de directe concurrentie zoals roofdieren, zijn ’s nachts actief. Dus was het niet meer dan in ons eigen belang dat we ons zijn gaan richten op activiteiten overdag. Iedereen weet dat je maar kan evolueren als je de handen vrij hebt. Hetzelfde met filosofie. Wanneer is het ontstaan? Bij de Grieken. De slavernij kwam op en de rijke Grieken konden zich permitteren hun dagen te vullen met denken, want ze hadden de handen vrij.

Door de jaren heen heeft zich in onze hersenen een systeem ontwikkeld die ons deed ontwaken als de zon daar was, en die signalen naar de hersenen stuurde als de zon weer onderging. Dat is het circadiaans systeem. Tip. Als je last hebt van een jet lag na een vermoeiende vliegreis, is het aan te raden een paar dagen ’s morgens te genieten van de overvloedige zon. Ik zeg overvloedig omdat ik veronderstel dat als je reist, niet direct naar het barre Noorden gaat. Had ik die kennis voor een paar jaar gehad, ik zou niet de helft van de tijd mottig geweest zijn tijdens mijn Cuba-reis na de lange vlucht er naar toe, maar goed ja. We leven om te leren.

Het moet liefst wel ochtendzon zijn dat je actiever maakt. De hersenen reageren vooral op blauw licht, en die frequentie van licht zit enkel in de ochtendzon. Als het donker wordt begint je lichaam melatonine aan te maken, en geeft hiermee aan de hersenen het sein dat het tijd is om te rusten.

Laatst heeft Raymond of Jonathan op de Kollebloem er mij attent op gemaakt dat de schreeuw van de haan ’s ochtends intensiever klinkt. Zou daar ook het blauw licht meespelen?

Hoe dan ook. Het is sedert dat weekend aan zee mijn moto trouwens: “Wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd de toekomst lijdzaam te ondergaan”

Wouter

Ochtendstond heeft goud in de mond

Ochtendstond heeft goud in de mond

Tagged with: , , ,
Geplaatst in Geen categorie

Plaats een reactie